Postnords Beslut Gör Småföretag och Landsbygden till Förlorare
Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.
Därför känner vi en djup besvikelse när vi ser att Postnord, innehavare av monopolet på spårbara småpaket genom varubrev, tar beslut som negativt påverkar småföretag och konsumenter i mindre orter.
Postnords varubrevsfiasko.
Postnord har nyligen beslutat att begränsa mottagningen av varubrev till endast postkontor och sådana finns bara i städer.
Annons presenteras genom bilden.Klicka på annonsbilden för att beställa.
Som resultat är företag som erbjuder små och lätta föremål nu nödsakade att anlita dyrare fraktalternativ för att ge sina kunder möjlighet till spårning.
Beslutet leder till högre kostnader inte enbart för företagen men även för kunderna.
Detta berör inte enbart frågan om högre kostnader.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan hanterar diverse servicebrister, ställs återigen utanför.
Detta innebär en betydande motgång för småföretag som är beroende av kostnadseffektiva och spårbara leveranser.
De måste nu välja mellan att själva stå för de ökade kostnaderna eller att överföra dem på sina kunder.
Båda dessa vägar är ohållbara i längden och riskerar att försvaga konkurrenskraften hos svenska företag.
Det berör också frågan om rättvisa.
Postnord är ett företag som ägs av svenska staten och ska därför agera i allmänhetens intresse.
Det strider mot denna princip att försvåra tillgången till grundläggande posttjänster för en betydande del av befolkningen.
Alla regioner i Sverige ska ha rätt till lika villkor för både handel och kommunikation.
Det märkliga är att Postnord redan har ett nätverk av paketutlämningsställen som skulle kunna ta emot varubrev, bara de fick instruktioner.