Svedala kommun: Från botten till 44:e plats – en styrd framgångsberättelse?

Bakgrund: Sveriges sämsta kommun för företagsklimat

Under åren 2017-2020 upplevde Svedala kommun en stark nedgång i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.

Kommunhuset_uti_Svedala

Det var en allmän syn bland företagarna att de sällan fick stöd, men istället belastades med kontinuerliga nya avgifter och utredningar, ofta gällande obetydliga detaljer.

Tillsynsavgiften låg på 1400 kr i timmen

Entreprenörer talade om en daglig tillvaro under ständig stress för nya revisioner, regelbundet startade av kommunen genom att söka igenom företagens webbsidor, etiketter och angränsande.

Att kritisera en avgift eller inspektion kunde medföra ytterligare utredningar och fler kostnader.

Kommunen hade rättigheter att nedlägga företag, och en stor del av småföretagarna kände sig utan makt inför systemet.

Ökad misstro och företagsflykt

Följaktligen avslutade företagarföreningar i Svedala all kontakt med kommunstyrelsen

Flera företag valde att flytta ut eller undvek att etablera sig i kommunen

Ryktet om Svedala som den minst företagsvänliga kommunen i Sverige växte

och ämnet diskuterades i nationella mediekanaler

Förändringen skedde – dock inte via reformer


Det hade varit enkelt att åtgärda problemen genom att:

Instruera inspektörer att stödja, inte motarbeta, företagen

  • Införa ett maxtak för avgifter vid inspektioner
  • Endast genomföra de inspektioner som är absolut nödvändiga
  • Fastställa lämpliga tidsintervaller och informera inspektörer om företags vikt
  • Trots möjligheten till en reformering av tillsynen, valde kommunen att följa en annan riktning.

    Uppmärksamheten riktades mot att stärka Svedalas image bland företagen som deltar med röstning i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen tog in två specialister för att höja sin ranking, sände ut nyhetsbrev, byggde ut sin webbsida, startade en tidning och sociala medier-kampanjer och positionerade sig som Sveriges topp företagskommun på deras webb och under flera event.

    Investeringen i ranking för miljoner hade påbörjats.

    Resultatet: En snabb uppgång i rankningen


    Från att ha varit långt ner i listan 2020 (plats 236) nådde Svedala plats 44 år 2024, vilket är den starkaste förbättringen i Skåne under de senaste fem åren

    Under sex år i följd har kommunen lyckats höja sitt resultat i Svenskt Näringslivs undersökning, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala upp till sex

    Ämne: Är det manipulation eller verklig förbättring?

    Trots förbättringar i rankingen, fortsätter kritiken att vara stark bland företagare.

    Företagare undviker att uttrycka sig offentligt, rädda för eventuella repressalier såsom höga tillsynsavgifter eller straffavgifter.

    Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.

    Småföretagarna upplever inte någon förbättring, tvärtom – antalet inspektörer har ökat och rädslan för kommunen är omfattande.

    Det är främst företag anslutna till Svenskt Näringsliv med rösträtt i enkäten som rapporterar om förbättringar.

    För andra företagare kvarstår ofta situationen densamma eller försämras jämfört med tidigare.

    Rankingen för Svedala kommun har förbättrats medan företagens situation försämrats


    Framgången för Svedala kommun i företagsrankingen är oomtvistad

    Trots detta maskerar statistiken en bister verklighet där företagare känner sig obstruerade och finansiellt pressade av kommunens reglementen

    Under året 2025 har ansträngningarna för att samla in röster intensifierats.

    Evenemang såsom jippon, fester och prisutdelningar för de med rösträtt bidrar till att öka antalet röster.

    Svedala kommun har nyligen rekryterat en ny medarbetare för att locka fler företag till regionen.

    För att på det viset öka de avgifter som tas in.

    Tags:
    Previous Post

    Säkra casinon med eller utan licens online – hur hittar jag dem?

    Next Post

    Det bästa casinospelet att vinna på för dig som är ny på online casino